-1- | -2- | -3- | -4- | -5- | -6- | -7- | -8- | -9- | -10- |
Tímto článkem nechci zobecňovat žádnou skupinu lidí, všude se najdou individuality, nicméně dle mých zkušeností v praxi tato teorie funguje. Vycházím pouze ze zkušenosti a za to já nemůžu, jinak by tento článek nevznikl.
Jelikož jsem z Českých Budějovic, byl jsem velice překvapen, když jsem přijel do Prahy, jaký je rozdíl v chování lidí na ulici, a speciálně v tramvaji.
Nemohl jsem si nevšimnout, že mi vynadal muž vyššího věku, že sedím na místě pro invalidy v prázdné tramvaji. Že jedna žena vydeptala svými ksichty a urážkami jednu cizinku, která držela v náručí v tramvaji malého psa, takovým způsobem, že slečna brečela do následující stanice, než vystoupila. Slečna s tím nemohla nic dělat, jelikož té paní nerozumněla. Já jsem jí to poté přeložil, paní jsem vynadal, ale to už bylo pozdě.
Dále stačí jen rozdíl v chování paní u pokladen na hlavním nádraží v ČB a v Praze. V Praze je paní schopná člověka přesvědčit po vystání kilometrové fronty, že služby, které má poskytovat, ve skutečnosti neposkytuje, a ještě si stěžuje na neznalost klientů. U další pokladny se zase dozvíte, že tyto služby zmíněná paní poskytuje a vy jste zbytečně vystáli dvě kilometrové fronty.
Stalo se mi toho mnohem více, ale to není přeci předmětem článku, toto je úvod. Nic podobného jsem v Budějovicích nezažil a byl to pro mě velký šok.
Jednou jsme NEVIDĚLI starou paní nastupující do tramvaje, a to, že se zvedla ze sedadla cestující středního věku, vyvolalo mnoho narážek na nás (z její strany). Tyto narážky byly koncipovány velmi podlým pro Pražáky v tramvaji obvyklým způsobem (mnohačetné následné pozorování). Dvě paní středního věku (jedna z nich byla ta, která se musela zvednout) nás začaly urážet tak, že nás nahlas pomlouvaly a používaly směrem k nám nadávky ve třetí osobě. Ohradil jsem se proti tomu, bylo mi následně vyhrožováno nějakým mužem, že přijdeme k úrazu, pokud na další stanici nevystoupíme (jelikož se zastával oněch dvou paní) a tentokrát se o nás začala bavit stejným způsobem celá tramvaj.
Všimněme si, že se zde celá tramvaj schovávala za určité společensky uznávané role, celá tramvaj se stavěla za ochránce babiček, pán se stavěl do role gentlemana. Tyto role jsou společensky neprůstřelné, proto jsou tak oblíbené, postavíte-li se do takové role, jste vždy v právu, i když byste při tom třeba někoho zabíjeli. Toho zde bylo využito k tomu, že tramvaj složená z žen ve středním věku se snažila odstranit ze společnosti mladou krásnou ženu, vedle níž nemají šanci a pán se snažil odstranit konkurenceschopného mladého mužného samce.
Že jsou tyto role pouze hranými postoji, dokazuje skutečnost, že stačilo říct: "Pusťte paní sednout." nebo jinak slušně upozornit, že přišla stará paní. Ve výsledku byla stará paní z celé situace, kterou "způsobila", akorát nešťastná.
Zprvu jsem si myslel, že jsem konečně pochopil ten velký humbuk kolem mezigenerační nenávisti, ale rozhodl jsem se zapátrat ve zvířecí říši, která všechno objasňuje. Vše souvisí s populační densitou. Z hodin Populační ekologie víme, že když kůrovec napadne strom, začne vysílat feromon "pojďte sem, je tady hodně jídla, pojďte mi pomoct", když se kůrovec ve stromě rozroste, začne být málo stromu, tak kůrovec začne vysílat feromon "jděte pryč, tady je to jenom moje".
Dosaďte si za feromon "pojďte sem" úsměv a ochotné jednání a za feromon "jděte pryč" si dosaďte arogantní výraz a neochotu cokoli udělat. A máte chování lidí.
Aby mohli vypěstovat lidé na vesnici v Jižních Čechách brambory, musejí si navzájem pomáhat, jinak by neutáhli například pluh. Čím je zde lidí více, tím je víc rukou, které mohou pomoci a tím se má vesnice lépe. Pomáhat si v tomto prostředí je přirozené. Kdyby byla na vesnici jedna rodina, tak by zcela jistě nepřežila (také kvůli rozmnožování - INCEST :-) ).
Brambory vypěstované ve vesnici se převezou do Prahy, kde je lidí moc a jídla málo, lidé si zde kompetují, čím je zde více lidí, tím je více hladových žaludků, dnes spíše prázdných peněženek. Čím je v Praze více lidí, tím se mají všichni hůře. V tomto prostředí je přirozené nepomáhat a nechat všechny svému osudu. Přirozené je i vraždit, ale to zakazují zákony ČR, proto ta arogance :-D.
Naštěstí na půdě akademické takováto situace vůbec nenastává, lidé jsou zde hodní a přívětiví. Zřejmě je jejich inteligence odlišuje od zvířat.
Takže pokud jste přijeli studovat do Prahy z vesnice či malého města a také jste byli zděšeni a zklamáni z chování zdejších lidí, tak jim to prosím odpusťte, oni za to nemohou, vždyť zvířata, speciálně kůrovci, se tak chovají také.