-1- | -2- | -3- | -4- | -5- | -6- | -7- | -8- | -9- | -10- |
Koupil jsem si tato kolečka Tempish Radical 90mm, tvrdost 85A, místo mých ojetých originálních K2, tvrdost 83A. Jezdil jsem i na Fila 80mm 83A a Salomon 76mm 78A a nějakých dvou sadách noname 80A. Při nasazování ložisek jsem byl poprvé překvapen, ložiska do koleček šla vmáčknout "bez použití paličky", a to díky měkčímu materiálu jádra, a při první jízdě jsem byl velice překvapen jejich vlastnostmi.
Nejvíce mě překvapil komfort jízdy, kola Tempish mají totiž jádro z měkčího plastu, proto lépe tlumí nerovnosti, než jakákoli jiná kola, která jsem kdy vyzkoušel. Dříve bych nikdy neřekl, že lépe budou přejíždět nerovnosti kolečka vybavená tvrdší gumou.
Dalším překvapením byla rychlost, díky tvrdší gumě jsou daleko rychlejší než jakákoli kola s tvrdostí 83A.
Nevýhodou těchto kol je menší adheze k povrchu, což souvisí s vyšší tvrdostí a se snahou udělat kolečka trvanlivější - zde je to něco za něco. Jelikož velmi rád zatáčím snožmo, slabší adheze k povrchu mi nevadí, a to proto, že se díky tomu s kolečky výborně zatáčí. Adheze je dostatečná, aby kolečka na suchém povrchu při jakkoli prudkém odrazu nepodkluzovala, ale v mokru kolečka kloužou - ale to je u takto tvrdé gumy v normě, za prudkého deště se s nimi domů dojet dá, a to i po tom nejklouzavějším asfaltu.
Tyto vlastnosti nespadly z nebe, ale vycházejí z konstrukce koleček. Srovnám kolečka Tempish s kolečky K2.
Všimněme si, že oproti K2 mají kolečka Tempish širší jádro (střed kolečka), tudíž gumy je na kolečku podstatně méně. Tato základní vlastnost může z velké části za jejich dobré i horší vlastnosti. Měné gumy znamená méně valivého odporu, což znamená větší rychlost. Někdo může říci: Čím více gumy, tím mi kola déle vydrží - to je nesmysl, i když správně vyměňujete kolečka, tak se vám sjedou nerovnoměrně, a i kdyby se vám sjely rovnoměrně, tak budou natolik malé, že si stejně koupíte nové. Za menší množství gumy tedy velmi chválím, protože životnost se nesníží a kolečko je daleko lehčí.
Konstrukce jádra je také zdařilá. Jádro kolečka je složeno z 8 paprsků rozdělených na dva a spojených přepážkou. Takovýto tvar paprsků je osvědčeným tvarem hojně užívaným ve stavebnictví - traverza. Tato konstrukce odpovídá 16ti paprskům (což je opravdu hodně), kolečko se nemá šanci mezi paprsky nerovnoměrně prohnout, a tím je zmenšený valivý odpor.
Obrázek: Radical vs. K2 po dvou letech používání a nové Radical. Tempishácká sjetá kolečka takhle vypadají všechna v sadě,
kolo K2 na obrázku je nejzachovalejší ze své sady, má dole defekt na gumě a je o 2 mm tenčí než Radical. Ostatní používaná kola K2 jsou v nepoužitelném stavu.
Po dvou letech používání, kdy jsem najel několik tisíc kilometrů, jsou kolečka Tempish asi o 2mm menší než při zakoupení. Kola jsou zhruba dvakrát trvanlivější než K2 83mm, která se za dva roky stejného ježdění sjela úplně. Nejvíce mě překvapilo, že na kolečkách Tempish nejsou po takto dlouhé době žádné defekty, a to jsem jezdil i po lesních cestách :-), chodil po štěrku, vjížděl do štěrku, jezdil po vyrachtaném betonu a hrubém asfaltu.
Tato kolečka s čistým svědomím všem doporučuji, já už jsem si koupil druhou sadu :-) (kvůli recenzi ložisek). Jsou to nejlepší kolečka, která jsem kdy vyzkoušel. Vzhledem ke snadné instalaci ložisek a nízkému valivému odporu jsem kolečka také používal pro test ložisek.
Klady Tempish Radical